Thursday, May 17, 2012

Sommeren vi kledde oss nakne (Arne Svingen og Helene Uri)

Owen ser ikkje ut til å bry seg, han!
Akkurat nå leser jeg denne boka. Jeg har kommet ca halvveis, og det har tatt en stund. Grunnen er at jeg leste den sammen med en klasse på VG1 bygg og anlegg. Jeg fant den på biblioteket, begynte å lese, ble sugd inn av det Mia forteller i første kapittel og Stian forteller i andre, og bestemte at dette, det ville gjøre susen sammen med gutta mine på bygg. Så vi begynte å lese.

Boka er delt inn i rimelig korte kapitler, der Mia og Stian forteller annenhver gang gjennom hele boka. De to er på ferie i Danmark, med hver sin familie. Mia hater moren sin og Stian liker å være ute om natta. En natt blir Mia full og balanserer på rekkverket på ei bru, Stian redder henne, og de kysser. Men det er bare begynnelsen. Vi får etter hvert vite hvorfor Mia hater moren sin, og skjønner at situasjonen er alvorlig. Vi får også høre litt om lista med ting som Stian gjerne skulle ha fullført i løpet av 3 år: "Kanskje stryker jeg havle lista mi i løpet av kvelden, men det tør jeg ikke si, for jeg er ikke vel bevart; ikke oppe, ikke nede, og midt på står den som en soldat i givakt (...)".

Jeg leser, smiler, ler og føler med disse to tenåringene som må takle situasjoner og følelser av både det ene og det andre slaget.

Ferdiglest-edit: <3

Hvis du vil vite hva jeg gjorde i klasserommet, må du lese etter jump-breaken også.

På bygg gjorde vi det sånn at jeg leste Mia sine kapitler, og de delte på å lese Stian sine. Vi snakka litt om hva som foregikk, og eventuelle nye ord. Elevene fulgte godt med, noen av dem likte godt å lese høyt, til noen kopierte jeg opp et kapittel i større bokstaver, og lot et par gutter dele på å lese det. De hørte veldig godt etter hverandre, og de så ut til å bli fenga av historia i boka de også! Score! tenkte jeg. Dessverre er det bare 1,5 timer (vi har 60 minutters skoletimer) i uka med norsk på VG1 yrkesfag, og vi hadde noen andre ting å gjøre også, som å leke musestolleken og å jobbe med brev og logger og sammendrag. Så nå er norsktimene i gruppa ferdig, og vi har lest under halvparten av boka. Note to selv: Neste år begynner vi med det der tidlig. Og innfører et lesekvarter hver time. Nå må jeg nyte resten av boka på egen hånd. 

No comments:

Post a Comment