Monday, May 28, 2012

Anleggsprosa (Tina Åmodt)


sånn går det når man ikke leverer bøkene man låner!
sånn går det når man ikke leverer
bibliotekbøkene sine!
Dette er boka som var så god at jeg forsøkte å stjele den fra biblioteket. Eller, noe sånt da. Jeg fant den ikke igjen da de ville ha den i retur, og fikk betalingskrav og det hele. Da, dagen etter at jeg hadde lagt inn regninga i nettbanken, dukka selvfølgelig boka opp. På et sted jeg hadde lett flere ganger. Det stod den, hvit og fin, med ei betongbøtte på framsida. (Heldigvis var de hyggelige menneskene på biblioteket greie nok til å ettergi regninga da jeg kom med boka... men jeg er fremdeles usikker på om kanskje de fikk den beste dealen, jeg skulle gjerne hatt den boka sjøl!)

og sånn ser boka ut
Ja, tilbake til vidunderet, boka Anleggsprosa. Hovedpersonen er en forskalingssnekker (som også er jente, tilfeldigvis), og vi får følge henne og hennes opplevelse av arbeidsdagene. Her er det mange nydelige byggeplasskildringer, herlige skildringer av mennesker, og en hel del hverdagsting. Språket er enkelt, og handlinga virker enkel. Men det hele er ikke bare å snekre kasetter og tømme betong. Det ligger mer under. Som helhet er denne boka avansert, som korte fortellinger (heter det vignetter på norsk også skal tro? eller bare kortprosa?) er den svært anvendelig! Klasseromserfaringer etter hoppet!


Jeg har prøvd den i et par forskjellige klasseromssituasjoner. Jeg tok med et par tekster fra boka til noen hyggelige gutter på byggfag - det måtte da være perfekt, syntes jeg! Joda, de leste, de, men ble ikke akkurat fenga. Jeg valgte en av teksten som har noen vage hint til at hovedpersonen er ei jente, og fikk raskt bekrefta at de var i stand til å lese detaljer ut av teksten, så jeg var fornøyd.

Jeg tok også boka med til noen jenter med norsk som andrespråk. De elska den! Det var mange nyttige ord inni der som de ikke var så godt kjent med, og de likte stilen og å lete etter undertekst. Suksess :)

Så her er det vel bare å prøve seg frem, da! Den kan uansett brukes som enkel leseøvelse, litt mer utfordrende "finn story-twisten", og direkte avansert tekstanalyse.

No comments:

Post a Comment