Friday, May 18, 2012

La den rette komme inn (John Ajvide Lindqvist)

bilde herfra
Vampyrbok! En av de bedre vampyrbøkene jeg har lest, til og med. Jeg har ikke boka, for jeg leste en vandreutgave. Mamma hadde fått den og gav den vidre til meg, som så gav den videre til noen som kunne ha bruk for den. Derfor får du bilde fra en tilfeldig nettbokhandel (som jeg lenker til fordi jeg har lånt bildet hos dem, ikke fordi jeg har noe med dem å gjøre).

Denne boka handler om Oscar som er klassens mobbeoffer, og den nye vennen hans Eli. Den nye vennen er litt underlig, og det er det jo flere grunner til. De bor i Sverige, der Eli er et guttenavn, men Eli ser ut som ei jente, for eksempel.

I tillegg til å være en nær fortelling om en ensom gutt og en vampyr, har boka mange andre historier og gode karakterer, den har litt av kriminalromanen i seg, og jeg synes den har noe å si om samfunnet vårt også. Kort sagt så elsket jeg denne boka!

Filmen "La den rette komme inn" kom i 2008, og får på imdb merkelappene drama og fantasy. Det passer egentlig utmerket, også på boka. Hvis du nå tenker "film! da slipper jeg å lese boka!" er du garantert ikke alene, men du ligger an til å gå glipp av den beste opplevelsen (Sorry, mate!). Jeg likte filmen veldig godt, men syntes den mangla noen av temaene som gjorde at jeg likte boka så godt. Altså anbefaler jeg å lese boka først, og se filmen etterpå. Eller omvendt, om du allerede skulle ha sett filmen :)

Jeg anbefaler denne boka til gutter og jenter og ungdom og voksne og lærere og elever og alle som liker krim, vampyrer, virkeligheten, blod, eller en god historie. De fleste, med andre ord.

No comments:

Post a Comment