Thursday, August 16, 2012

lydbøker

Nå har jeg altså begynt på jobb igjen. Etter en lang (og aldeles både deilig og nødvendig) ferie. Og jammen hadde jeg savna lydbokstunden på bussen! Jeg har riktig nok kjørt buss et par ganger i ferien, og hørt litt på bok mens jeg har forsøkt å trene litt, men det har ikke blitt samme regelmessigheten på lyttingen. Jeg har klart å holde tråden, liksom, men ikke nyte i fulle drag slik som nå!

lånt herfra
Jeg liker å lese bøker. I papir. Se bokstavene og bestemme farten selv og ta og lukte på boka. Stryke den over framsida hvis den er ekstra pen :) Kose med den hvis den har litt pels, liksom. Bli kjent med den på alle måter. Med lydboka får du ikke det. Det er noen andre som leser. De bestemmer farten. Og du har bare filer å forholde deg til. Eller CDer i en CDboks fra biblioteket, kanskje. Det var veldig vanskelig første gangen jeg hørte lydbok. Men jeg kom gjennom den. Siden har jeg lært at det nesten er like viktig hvem som leser som hvilken bok h*n leser. Men når du har funnet boka eller leseren du vil lytte til, da er det bare å nyte denne måten å tilegne seg litteratur på! På bussen, på trening, mens man strikker (selv om stakkars pus er redd for Roy Dotrice som leser bøkene i A song of Ice and Fire-bøkene, det tok lang tid før han kom fram fra under sofaen, selv om jeg satt med et strikketøy han kunne angripe).

For elever kan lydbøker være redningen. Ikke alle er vant til å lese bøker. Ikke alle har samme evne til å lese bøker. Ikke alle har tid eller tålmodighet til å sitte stille den tida det tar å lese bøker. Selvfølgelig er det et mål at de faktisk leser bokstaver i en bok, for å øve seg i denne grunnleggende ferdigheten. Men det er ikke alt! De som strever med å få lest en bok, enten av den ene eller andre grunnen, trenger også å få med seg eksempler på litteratur. De fortjener også å få muligheten til å nyte en god historie, spenningen, kjærligheten, mordgåten, hva det nå skulle være. Og de får muligheten til å bruke den lille dødtida de har (på sykkelen, bussen, på tredemølla, på tur til eller fra jobb eller skole, for eksempel) til å gjøre lekser! For disse filene kan for eksempel leges på mobile, og da er jo boka tilgjengelig til enhver tid! Og kanskje, kanskje blir de hekta på litteratur. Det fortjener de også muligheten til.

Så - bruk lydbøker når du kan! Kanskje kan du øve opp språkkunnskapene dine ved å lytte - til engelske lydbøker, tyske, spanske, norske. Kanskje kan læreren skru på lydbok ei stund i klassen, og så kan elevene lese videre selv? Eller! På anleggslinja et år lytta vi til starten på Andre Bjerkes Dødens Tjern, og etterpå så vi filmen. Filmen er gammel, men den er en klassiker. Aldri har jeg opplevd elever som har fulgt så grundig med på en gammel film, og denne gangen var jeg enig i at den var gammel også ;) Andre bøker er korte nok til at man kan høre hele boka i klasserommet. Kjempenyttig i enkelte klasser. Det tar litt tid, men gir masse masse læring og nye inntrykk!

Saturday, August 11, 2012

Den merkelige hendelsen med hunden den natten (Mark Haddon)

bilde fra Pax forlag
Denne fine røde boka leste jeg da jeg hadde en elev med Asperger. Grunnen er at hovedpersonen i den også har Asperger. Og det var lurt gjort. Jeg lærte masse, som man ikke lærer hos PPT.

Tenåringen Cristopher bor hos faren sin, der livet preges av rutiner. En natt skjer det noen uventet; han finner en død hund. Når han bestemmer seg for å løse mysteriet om hvem som drepte den, blir han også nødt til å løse mysteriet om den døde moren sin.

Boka er kjempegod. Det står et utdrag fra den i engelskboka Experience, og den er like god på engelsk. Det som kanskje er mest fascinerende, er innblikket vi får i Christopher sin verden. Da snakker jeg ikke om den engelske byen han bor i, men hvordan han opplever omgivelsene sine. Som sagt har Christopher Asperger syndrom, noe som ofte betyr at det er vanskelig å forstå følelser og ansiktsutrykk, og at språk oppfattes bokstavelig slik at det er vanskelig å forstå ordtak og språklige bilder (for eksempel bør man ikke be noen med Asperger om å løpe og hente noe, dersom det ikke haster veldig). Cristopher er derimot veldig god med tall, de er trygge størrelser i en kaotisk verden. Å løse et mysterium kan kanskje virke enklere for noen med sans for sannhet og vitenskap, men det kan jammen ha sine utfordringer også!

Denne boka anbefaler jeg på det varmeste, til alle! Den er god i norsk oversettelse, men du trenger ikke være verdensmester i engelsk for å lese den på originalspråket, og den har en veldig god historie som vi alle kan nyte og lære noe av. På engelsk heter den The curious incident of the dog in the night-time.